KULTURA I OBRAZOVANJE

XXVII. DMK – 7. listopada SVEČANO OTVORENJE FESTIVALA nastupom Zagrebačkih solista i violončelistice Monike Leskovar

ČETVRTAK, 7. listopada 2021. 20 sati, POU Slatina

SVEČANO OTVORENJE FESTIVALA

ZAGREBAČKI SOLISTI

Monika Leskovar – violončelo

 

Zagrebački solisti 

Ansambl Zagrebačkih solista osnovan je 1953. godine u okviru Radio Zagreba, pod umjetničkim vodstvom glasovitoga violončelista Antonija Janigra.

Tijekom više od šest desetljeća – pod umjetničkom palicom jednako znamenitih koncertmajstora, poput Dragutina Hrdjoka, Tonka Ninića, Anđelka Krpana i Borivoja Martinića-Jerčića – Zagrebački solisti odražavaju kvalitetu muziciranja na zavidnoj razini, a koju redovito prezentiraju i na prestižnim svjetskim koncertnim pozornicama.

Od 2012. godine Ansambl nastupa uz glasovitoga violinista Sretena Krstića kao svojega koncertmajstora, a ujedno i koncertmajstora Münchenske filharmonije.

Do sada su Zagrebački solisti održali gotovo 4000 koncerata na svim kontinentima, u najvećim svjetskim centrima i najslavnijim koncertnim dvoranama kao što su: Musikverein (Beč), Concertgebouw (Amsterdam), Royal Festival Hall (London), Berlin Philharmonic Hall, Tchaikowski Hall (Moskva), Santa Cecilia (Rim), Carnegie Hall (New York), Opera House (Sydney), Victoria Hall (Ženeva), Teatro Real (Madrid), Teatro Colon (Buenos Aires), Versailles itd.

Redovito su gostovali na najpoznatijim glazbenim festivalima poput onih u: Salzburgu, Pragu, Edinburghu, Berlinu, Bergenu, Barceloni, Istanbulu, Pradesu Ossiachu, Dubrovniku i drugdje, a uz njih su muzicirali brojni ugledni solisti, primjerice: Henryk Szeryng, Alfred Brendel, Christian Ferras, Pierre Fournier, Leonard Rose, James Galway, Jean-Pierre Rampal, Aldo Ciccolini, Katia Ricciarelli, Lily Laskine, Zuzana Ružičkova, Mario Brunello, Isabelle Moretti, Guy Touvron, Marc Coppey, Ray Chen i mnogi drugi.

Zagrebački solisti izvode repertoar koji uključuje barokna, klasicistička, romantička, ali i djela suvremene glazbe, s posebnom pažnjom usmjerenom na aktualizaciju ranijih, ali i predstavljanje mlađih generacija hrvatskih skladatelja.

Snimili su više od sedamdeset nosača zvuka, i to za kompanije poput kuća: Vanguard, EMI, ASV, Eurodisc, Melodia, Hispa-vox, Pickwick i Croatia Records. Od recentnijih se izdanja ističe nosač zvuka s djelima Ernesta Cordera, koji su snimili s istaknutim solistima: violinistom Guillermom Figueroom te gitaristom Pepeom Romerom (kuća Naxos, 2010.), a koji je i nominiran za nagradu Latin Grammy. U lipnju 2014. godine Ansambl je izdao i kompaktni disk s djelima Borisa Papandopula, s pijanistom Oliverom Triendlom, koji je oduševio i domaću i inozemnu kritiku. Godinu kasnije, s violončelistom Marcom Coppeyem, Zagrebački su solisti snimili  nosač zvuka na kojem su predstavljena tri Koncerta za violončelo, u izdanju njemačke diskografske kuće Audite.

Zagrebačkim solistima dodijeljene su mnoge visoke nagrade i priznanja, među kojima se ističu: prva nagrada u Mar del Plati (za album Koncerti 18. stoljeća), Medalja Pablo Casals, Medalja Elisabeth Sprague Coolidge (za izvođenje suvremene glazbe), nagrade Vladimir Nazor, Milka Trnina, Josip Štolcer Slavenski za najbolju izvedbu djela hrvatskoga skladatelja; zatim nagrade Ivan Lukačić i Jurica Murai Varaždinskih baroknih večeri, Villa Manin, UNESCO, Nagrada Grada Zagreba, Srebrni kompakt disk diskografske kuće Croatia Records, Orden za zasluge naroda sa srebrnim zracima, Plaketa Grada Zagreba, više hrvatskih diskografskih nagrada Porin (1994. godine za životno djelo), Srebrna plaketa Hrvatske glazbene mladeži i brojne druge.

Tijekom Domovinskoga rata Zagrebački su solisti održali sedamdesetak dobrotvornih koncerata (za grad Dubrovnik, za porušene glazbene škole u Hrvatskoj, srušenu zgradu HNK u Osijeku, Dječju bolnicu Zagreb, za brojne razorene hrvatske spomenike i dr.), a izveli su i velik broj svečanih koncerata povodom predstavljanja nove hrvatske države. U 2010. godini Ansambl je nagrađen nagradom Orlando Grand Prix za osobite umjetničke doprinose u ostvarenju cjelokupnoga programa Dubrovačkih ljetnih igara.

Šezdeset i pet godina uspješnoga djelovanja ovoga renomiranog hrvatskog ansambla klasične glazbe može se zahvaliti brojnim sjajnim glazbenicima koji su, u određenome razdoblju, zauzimali mjesto članova Zagrebačkih solista, a ono što sve članove – prošle, sadašnje i buduće, sasvim sigurno ujedinjuje, jest vrhunska razina i discipliniranost u vještini kojom se bave te nepresušan entuzijazam i ljubav prema glazbi, a napose komornome muziciranju.

Violončelistica Monika Leskovar (1981.) skrenula je na sebe pozornost javnosti 1995. godine kada je u trinaestoj godini postala najmlađom pobjednicom Međunarodnog natjecanja Čajkovski u Japanu. Najprije polaznica Glazbenog učilišta Elly Bašić u Zagrebu kod prof. Dobrile Berković Magdalenić, zatim učenica Valtera Dešpalja, diplomirala je i završila poslijediplomski studij na Glazbenoj akademiji Hanns Eisler u Berlinu u razredu prof. Davida Geringasa, gdje je 2006. preuzela mjesto njegova asistenta. Usavršavala se na majstorskim tečajevima Mstislava Rostropoviča i Bernarda Greenhousea. Pobjednica je mnogih međunarodnih natjecanja kao sto su ARD u Münchenu (2001.), Mstislav Rostropovič u Parizu,

Roberto Caruana u Milanu (1999.) te Adam na Novom Zelandu (2003.). Bila je prva hrvatska predstavnica Eurovizijskog natjecanja za mlade glazbenike koja je ušla u finale, nastupivši u Beču 1998. Koncertirala je u Japanu, Belgiji, Francuskoj, Njemačkoj, Danskoj, Mađarskoj, Velikoj Britaniji, Novom Zelandu te Australiji. Kao solistica nastupala je s orkestrima kao što su: Simfonijski orkestar Bavarskoga radija, Moskovska filharmonija, Sendajska filharmonija, Slovenska filharmonija, Sanktpeterburški simfonijski orkestar, Zagrebačka filharmonija, Essenska filharmonija, Praški komorni orkestar, Litavski komorni orkestar, Kremerata Baltica, Zagrebački solisti te s dirigentima poput Valerija Gergijeva, Thomasa Hengelbrocka, Krzysztofa Pendereckog i mnogih drugih. Održala je brojne recitale, te redovito nastupa na festivalima komorne glazbe po cijelom svijetu, među kojima se ističu: Manchester International Cello Festival, Kronberg Academy Festival, Rostropovich Festival, Festival Casals, Dubrovačke ljetne igre, Schleswig-Holstein Musik Festival, Mozartfest Würzburg i dr. Ostvarila je uspješnu suradnju s brojnim istaknutim glazbenicima kao što su Giovanni Sollima, Ivana Švarc Grenda, Boris Berezovsky, Sofia Gubaidulina, Jurij Bašmet, Julian Rachlin, Stefan Milenković, Mischa Maiski, Itamar Golan, Gidon Kremer, Mario Brunello, Patti Smith, Janine Jansen i dr. U sezoni 2010/2011. djelovala je kao prva violončelistica Münchenske filharmonije. Od 2012. godine profesorica je na Konzervatoriju Talijanske Švicarske u Luganu, a od 2017. docentica na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Muzicira na violončelu talijanskog majstora Mantegazze iz 1765., koji joj je na posudbu ustupila Akademija Kronberg. A drugi podatak: Svira na violončelu napuljskog majstora Vincenza Postiglionea iz godine 1884., koje je dobila na upotrebu od grada Zagreba i Zagrebačke filharmonije.

Zagrebački solisti i Monika Leskovar

Direkcija Zagrebačkih solista: Kako je datum još dalek i ne možemo napisati kompletni program, uvijek u medijsku objavu možete staviti da će Zagrebački solisti izvoditi djela Milka Kelemena posvećena ansamblu, a ono što možemo pouzdano reći je da ćemo izvoditi Milko Kelemen: Koncertantne improvizacije – prvu skladbu ikad posvećenu ansamblu te novo djelo Ljerke Končar Gamulin: Hommage a D. Šostakovič. 

 PROGRAM

Milko Kelemen: Koncertantne improvizacije

  1. Allegretto
    II. Andante sostenuto
    V. Allegro scherzando
    VI. Molto vivace, quasi presto

Ljerka Končar Gamulin: Hommage a Dmitrij Šostakovič

Silvio Foretić: Solisti za gudače

Poco allegro

Adagio

Luigi Boccherini: Simfonija u d-molu, Op. 12, br. 6 “La casa del diavolo”, G506

Andante sostenuto – Allegro assai
Andantino con moto
Andante sostenuto – Allegro con molto

(mf/Izvor: Festivalski odbor DMK)

Možda će vas zanimati i ...

Back to top button