Svečano otvoren 28. međunarodni festival Dani Milka Kelemena u Slatini uz Cantus Ansambl i tri praizvedbe mladih skladateljica
Dani Milka Kelemena nezamislivi su bez Cantus Ansambla, a ove godine ponovno mu je pripala čast otvoriti ovaj međunarodni glazbeni festival svjetskoga glasa, kao i 2018. kada je po prvi puta održan bez maestra Milka Kelemena koji nas je napustio 8. ožujka upravo te godine, samo tri tjedna prije svog 94-tog rođendana.
Imali su čast otvoriti i jubilarni 25. festival 2019. godine, a svojom su virtuoznošću zaslužili da ih na svečanom otvorenju ponovno vidimo i čujemo i ove godine.
Ovogodišnji festival Dani Milka Kelemena otvorila je izaslanica predsjednika Sabora RH, predsjednica saborskog Odbora za obrazovanje, znanost i kulturu Vesna Bedeković koja je tom prigodom podijelila radost otvorenja 28. izdanja DMK evocirajući sjećanja na svoje osobno poznanstvo s maestrom Kelemenom, čijim je citatima nastojala njegovu osobnost, jedinstvenost i neponovljivost dokučiti onima koji nisu imali tu čast i privilegiju poznavati ga za njegova života.
„Tko sam? Naravno da sam Hrvat iz Slatine, domoljub, ali ne i nacionalist. Osim toga sam i Nijemac, Francuz, Amerikanac (prapraunuk Walta Whitmana), Kinez, crnac, Indijanac, jaguar, štuka, gušter, mrav, kamen, pijesak…
Kompozitor? Vjerojatno. Ali i osnivač Muzičkog biennala, pedagog, dirigent, istraživač elektroakustike, pisac, pustolov, erotman, svjetski putnik, fotograf…
U krajnjoj liniji – Strastveni tragač za nedostižnim i nedokučivim.“ – riječi su Milka Kelemena kojima je izaslanica Bedeković podsjetila nazočne na njegovu posebnost koju je pronosio svijetom, te dodala:
– I upravo strastveno tragajući za nedostižnim i nedokučivim Kelemen nam otkriva svijet suvremene glazbe, kao jedan potpuno drugačiji svijet od onoga na koji smo navikli kroz glazbu 18. i 19. stoljeća. Stoga Kelemena s pravom mnogi doživljavaju kao vizionara čije su vizije budućnosti ovaj slatinski festival učinile jednim od najznačajnijih festivala ove vrste.
I upravo zbog identiteta koji ovaj festival ima, Grad Slatina Danima Milka Kelemena daje identitet i cijeloj Hrvatskoj, jer Kelemen je svjetsko ime, – rekla je izaslanica Bedeković te podsjetila kako je u Slatini od prvog festivala 1995. godine kroz više od četvrt stoljeća Kelemenu u čast u glazbenim i glazbeno-scenskim programima nastupilo stotinjak ansambala i isto toliko solista iz Hrvatske, sedamnaest europskih zemalja te Indije, Izraela, Kine, Armenije, Japana, SAD-a i Australije, a dosadašnje bogate festivalske programe vidjelo je preko 30 tisuća posjetitelja, Slatinčana i njihovih gostiju.
Na kraju je čestitala Festivalskom odboru i Programskom vijeću na organizaciji festivala i izboru programa 28. DMK koji će približiti suvremenu glazbu širokoj publici, a osobito mladima kao potencijalnim budućim umjetnicima i glazbenicima.
Zadovoljstvo što festival DMK pruža priliku upravo mladim ljudima izrazio je i prof. Berislav Šipuš koji je uz profesore Gorana Končara i Antonija Brzicu član Programskog vijeća.
– Jako mi je drago da Dani Milka Kelemena u svojem programskom konceptu drže taj smjer koji bi Milko sigurno pohvalio, a to je šansa za izvođenje novih skladbi mladih ljudi, mladih skladateljica i skladatelja, kao i mladih izvođača.
Najvažnije je istaknuti da svaki novi festival, odnosno svaki sljedeći festival Dani Milka Kelemena donosi nove skladbe hrvatskih skladatelja, a prilika da se ove godine na samom otvaranju predstave tri nove mlade skladateljice i imaju praizvedbe je više nego lijepa, – istaknuo je prof. Šipuš te dodao kako će Cantus Ansambl tu njihovu muziku nastojati svirati što češće i više na svojim glazbenim putovanjima.
Na kraju se osvrnuo na skladbe Milka Kelemena koje je ocijenio vrlo zahtjevnima osobito one koje su izašle iz avangardnog razdoblja iako je onaj klasični odnosno predklasični smjer koji se pojavio kod mladog Kelemena također imao svoje itekako virtuozne zahtjeve.
– Kasnije je njegova muzika uvijek bila jedno istraživanje, ne samo da je to bila glazba koju je trebalo odsvirati na nekom instrumentu ili otpjevati nego je trebalo i otkriti, odnosno istražiti kako to treba otpjevati i odsvirati, a danas kada više ne možemo o tome s njim razgovarati vjerujem da će naše iskustvo i naša ljubav prema toj glazbi biti dovoljni za budućnost Kelemenove muzike, – zaključio je Berislav Šipuš pod čijim je ravnanjem Cantus Ansambl na svečanom otvorenju 28. međunarodnog festivala DMK izveo program pod nazivom „Mlade žene“.
Cijeli koncert je bio u duhu Kelemenove glazbe te je publika uz njegovu skladbu „Rontondo“ za puhački trio, imala priliku čuti i praizvedbe tri mlade skladateljice.
Skladba „Les roses de Saadi“ za sopran i komorni orkestar Dore Remenar, skladana je na stihove pjesme francuske pjesnikinje 19. stoljeća Marceline Desbordes – Valmore i predstavlja klasičan primjer prožimanja orijentalnog utjecaja u poeziji s ljubavnom tematikom, što se očituje i u zvuku same skladbe.
„Ljudi. Zvijeri“ za komorni ansambl Helene Skljarov skladba je koja se bavi transformacijom ljudi u zvijeri pomoću zvuka. Inače ovo je njezina druga skladba posvećena Cantus Ansamblu u koju je pri samom kraju uključen diskretan muzički teatar gdje se (možda) otkriva koji je od svirača (ili članova publike?) zvijer.
Na kraju je uslijedila skladba „Agent vremena“ za glas i ansambl Linde Uran.
Agent vremena je skladba skladana na tekst Jurja Luke Omazića i Linde Uran koji progovara o čovjekovoj prolaznosti u kojoj je, nadrealnim pjesničkim slikama, životni vijek prikazan prirodnim i cikličnim, a smrt je, kao i rođenje, shvaćena kao svojevrsni Magnum opus. Ova skladba odiše porukom da svakog od nas očekuje susret s agentom, ali sreća je ostati cvijet – “Sjeti se da si cvijet.”
Uz dirigenta Berislava Šipuša u sastavu Cantus Ansambla nastupili su Ana Batinica (flauta), Iva Ledenko (oboa), Danijel Martinović (klarinet), Bank Harkay (rog), Karlo Vlahek (truba), Mario Šincek (trombon), Srebrenka Poljak (klavir), Ivan Novinc (I. violina), Eva Mach (II. violina), Tvrtko Pavlin (viola), Jasen Chelfi (violončelo) i Nikša Bobetko (kontrabas), dok su posebne gošće bile vokalne solistice Barbara Pijetlović i Stefani Pijetlović.
Na svečanosti otvorenja 28. festivala DMK među brojnom publikom koja je gotovo napunila veliku dvoranu Pučkog otvorenog učilišta u Slatini bili su i izaslanica ministrice kulture i medija RH, ravnateljica Uprave za medije i razvoj kulturnih i kreativnih industrija Jasna Vaniček-Fila, predsjednik Županijske skupštine Virovitičko-podravske županije Dinko Begović, zamjenik gradonačelnika Grada Slatine Ilija Nikolić sa suradnicima, pročelnica Upravnog odjela za obrazovanje i demografiju VPŽ Martina Bunić, predsjednik Baroknih večeri u Varaždinu i izaslanik dekanice Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku Davor Bobić u pratnji pročelnika Odsjeka za vizualne i medijske umjetnosti Zlatka Kozine, zatim pročelnica Ureda za kulturu Grada Szigetvara Andrea Malek, te predsjednik Festivalskog odbora DMK Antonio Brzica, kao i brojni ljubitelji ozbiljne glazbe.
28. izdanje Međunarodnog glazbenog festivala Dani Milka Kelemena održava se sve do 16. listopada pod visokim pokroviteljstvom predsjednika Republike Hrvatske Zorana Milanovića, Ministarstva kulture i medija RH, Virovitičko-podravske županije, Grada Slatine, Turističke zajednice Grada Slatine i drugih.
(mf/Foto: Mihaela Feldi, Robert Turkalj)