ERSA CONSTRUCTION: Raskid ugovora s tvrtkom Komrad d.o.o.
Između tvrtke Komrad d.o.o. i turske tvrtke Ersa Construction 28. veljače 2023. godine raskinut je ugovor za projekt Aglomeracije vrijedan 266,5 milijuna kuna.
Tim povodom su 6. ožujka u programu Radio Slatine gostovali voditelj projekta Dragan Šekerija kao prokurist tvrtke Sedra Consulting, direktor slatinske tvrtke Komrad d.o.o. Mato Miličić ispred naručitelja radova, te zamjenik gradonačelnika Grada Slatine Ilija Nikolić koji su građanima Slatine pokušali razjasniti situaciju te iznijeti svoju stranu priče.
Međutim, niti jedna priča nije potpuna dok se ne čuje druga strana pa je stoga jučerašnji gost Radio Slatine bio pravni predstavnik tvrtke Ersa Construction – Ante Franić iz Odvjetničkog društva Jukić & partneri u Zagrebu koji je slušateljima detaljno pojasnio njihovo stajalište.
Građani Grada Slatine se pitaju zašto je Ersa stala s radovima na Aglomeraciji Slatina, tko je otkazao ugovor te tko je krivac za aktualno stanje zbog kojega su građani ostali „u blatu“?
Prije svega bih se ispred tvrtke Ersa želio zahvaliti građanima Slatine na ugodnom gostoprimstvu, no moram napomenuti i kako nam je veoma žao zbog ovakvog ishoda.
Izvođač Ersa Construction je raskinuo ugovor isključivo krivnjom naručitelja – tvrtke Komrad d.o.o. koja je materijalno i financijski narušila ravnotežu ugovora na način da je u potpunosti protupravno i nezakonito naplatila bankovnu garanciju u iznosu 1.826.983,39 eura. Pokušali smo doći do dogovora, razgovarati i pronaći neko rješenje, no to je išlo jako teško i jednostavno smo morali raskinuti ugovor budući da su protupravno uzeli novac te su stekli nepripadajuću imovinsku korist koju su prisvojili sebi. Ersa zbog toga nije mogla nastaviti s radovima usprkos svim našim nastojanjima da dođemo do sporazuma.
Doveli smo strojeve, doveli smo ljude iz Turske, zaposlili smo dvadeset Hrvata, u cilju nam je bilo da završimo ovaj projekt koji je Ersi trebao biti prvi projekt kojim bi se probila na hrvatsko tržište. Spominjalo se da smo išli s nižom cijenom pa je to vjerojatno uzrok raskida ugovora, ili je uzrok potres u Turskoj – to nisu razlozi. Ersa je velika korporacija koja djeluje na četiri kontinenta, u više od dvadeset zemalja, potresi u Turskoj nisu utjecali na naše aktivnosti, mi smo ovdje došli isključivo završiti posao. Angažirali smo veliki broj opreme i ljudi, osigurali im radne dozvole i kvalitetan smještaj – sve u cilju kako bismo uspješno završili ovaj projekt.
Moram se osvrnuti na komentar naručitelja da smo raskinuli ugovor zbog inflacije. To je još jedan dokaz da oni nisu bili pripremljeni na ovako veliki projekt. Inflacija je trenutno svugdje u svijetu pa tako i u Hrvatskoj, uredbom Vlade RH i zakonom je regulirano povećanje cijene materijala, sve je bilo otprije poznato, tako da to sigurno nije razlog. Razlog raskida ugovora je to što su protupravno i protuugovorno uzeli 1,83 mil. eura i tako oštetili izvođača.
Naručitelj je izjavio kako su se Ersini neugovoreni zahtjevi povećavali iz sastanka u sastanak, a bili su štetni po naručitelja, Grad Slatinu i sve dionike ovoga projekta. Kakvi su to zahtjevi koje je Ersa tražila?
Jako je teško iz pozicije kompanije koja je odradila i koja radi brojne projekte odgovarati na ovakve stvari budući da komunalna poduzeća u Hrvatskoj uglavnom ne rade velike projekte i često su vrlo nepripremljena, a takav je slučaj i ovdje u Slatini. Mi smo za ovaj projekt angažirali nabolje stručnjake. Naručitelj je nekoliko puta naglasio da nam je pomagao pri traženju stručnih ljudi, no istina je ta da smo mi već pri javnoj nabavi nominirali naše vrhunske Turske stručnjake i inženjere, no oni su to stopirali već na samome početku projekta i nisu dozvolili da turski inženjeri koji su bili nominirani u ponudi vode gradilište. Već na samome početku su nam napravili problem pa smo nekoliko mjeseci potrošili na pregovore te smo na kraju prihvatili predložene hrvatske stručnjake samo kako bi posao mogao ići dalje. Međutim, pozadina svega je bila ta da je Komrad ušao u potpunosti nepripremljen u ovaj projekt, za većinu faza nisu imali građevinske dozvole, nisu imali glavne projekte. U njihovim projektima nemate navedene podzemne postojeće instalacije, zato su se javile nepredviđene situacije prilikom iskopa instalacija jer oni nisu znali da se njihove instalacije nalaze na pojedinim fazama. To nam je sve otežavalo i usporavalo dinamiku radova. U trenutku kada naiđete na takve probleme, radovi staju pa onda imate trošak gradilišta, mehanizacije i trošak ljudi koji čekaju nastavak radova. To su neki od problema s kojima smo se mi nosili a o kojima smo komunicirali s naručiteljem. Čak smo pristali da ubrzamo dinamiku radova, da dovedemo dodatne ljude i mehanizaciju, da kompenziramo neke poteškoće koje su se javile na početku, a za koje mi nismo niti bili odgovorni. U Hrvatskoj smo zatim iznajmili dodatnu mehanizaciju, doveli smo nove ljude s novim radnim dozvolama, sve smo napravili da ubrzamo taj postupak i bili smo uvjereni i sigurni da ćemo ubrzanom dinamikom završiti u roku. To je sve bila naša dobra volja, no druge strane nažalost smo dobili birokrate koji ipak nisu dorasli ovakvim projektima.
Bi li ti dodatni ljudi koji bi ubrzali cijeli proces iziskivali dodatne troškove ili bi to spadalo pod ugovorene troškove?
Jako je teško govoriti o dodatnim troškovima koje morate naplatiti kada imate nepredviđene instalacije i zastoj gradilišta. To nije problem niti krivica izvođača, to je problem loših projekata. Naručitelj je prije raspisivanja javnog tendera imao dovoljno vremena za pripremu projekata koji su nažalost na brzinu sastavljeni te se išlo u javnu nabavu, no projekti su bili loši i nepripremljeni i nažalost bez većine građevinskih dozvola.
Naručitelj je rekao kako se tvrtka Ersa možda nije snalazila u našim zakonima, osobito što je to njihov prvi projekt u Europskoj uniji. Je li bilo propusta od strane Vaše tvrtke?
Iskreno ne vidim da je s naše strane bilo nekih propusta. Jedna međunarodna korporacija koja radi i gradi na četiri kontinenta, koja je izgradila aerodrome, mostove, hotele, koja ima preko deset tisuća zaposlenih, mislite li da mi ne znamo voditi projekt ili da ga ne zna voditi netko kome je to prvi (veliki) projekt? Neka sami građani procijene koji je realan zaključak tih navoda.
Direktor tvrtke Komrad d.o.o. je izjavio kako je sam početak radova kasnio, kako je trebalo oko pet mjeseci da se upiše prvi radni dan u građevinskom dnevniku, što, po njemu, pokazuje određenu neozbiljnost. Koji je Vaš komentar na tu izjavu?
Početak radova je kasnio zbog dva razloga. Prvi je taj što je Komrad kasnio u predaji posjeda gradilišta. Drugi razlog je taj što nisu dozvolili da naše turske stručnjake i inženjere imenujemo kao predstavnike izvođača i voditelje radova na gradilištu, iako su oni prethodno nominirani, prihvaćeni i bodovani u ponudi, a temeljem njihovih bodova smo i dobili ovaj posao. To su bili glavni razlozi kašnjenja početka radova.
Iz Komrada su rekli kako je suradnja završena, kako će netko drugi nastaviti radove, no postoji li mogućnost za nekim dogovorom kojim bi se nastala situacija ispravila kako radovi ipak ne bi u potpunosti završili?
Iznimno je teško kada dođete do ovakve situacije u poslu. Smatram da je raskid ugovora i poslova normalna životna stvar. Sada samo želimo korektno završiti ovaj dio našega posla. Vidjeli smo da Komrad uopće nije očekivao da ćemo konzervirati radove, da ćemo otvorena gradilišta pripremiti za siguran nastavak korištenja. U daljnjoj fazi, kroz nekih mjesec-dva, konzervirat ćemo radove, osigurat ćemo normalno funkcioniranje cesta i ulica, pješačkih staza i odvodnih kanala, taj dio posla mi planiramo odraditi. Nećemo se skupiti i otići i ostaviti sve gradu Slatini. Iako je ova epizoda neslavno završila, u svakom slučaju gradu Slatini i Slatinčanima želimo ostati u dobrom sjećanju. Sve radove ćemo sukladno ugovoru i ugovornim obavezama konzervirati da građane sačuvamo od potencijalnih šteta ili problema.
Što ta ‘konzervacija’ konkretno znači za stanovnike Lovačke, M. Trnine i ostalih ulica? Što je s ‘blatom’ za koje je druga strana rekla da će ga riješiti, iako Vi kažete da ćete Vi to riješiti?
Konzerviranje izvedenih radova označava njihovu zaštitu od propadanja i oštećenja na tehnički prikladan način prema uputi nadzornog inženjera te zaštitu i uskladištenje opreme u slučaju obustave radova. Postoje otkopani kanali, raskopani dijelovi pješačkih staza, postoji cijeli niz gradilišnih problema koji su uobičajeni prilikom ovakvog posla, mi ćemo od naručitelja tj. nadzornog inženjera koji nam je po ugovoru dužan dati upute i sukladno njegovim uputama mi ćemo sve te radove konzervirati i izvesti. To nam je trenutno cilj i nakon nas će to sve biti u potpunosti završeno. Oni su rekli da će oni to izvesti, a platit će to novcima koje su nama protupravno uzeli. To je jedna apsurdna konstatacija. Svim građanima ponavljam, Ersa će sukladno uputi nadzornog inženjera konzervirati radove, otkopati i pripremiti kanale, ceste dovesti u stanje sigurne uporabljivosti tako da građani imaju što manje problema. To će kasnije nastaviti te radove, to je pitanje za naručitelja.
Kakav će, prema Vašem mišljenju, biti epilog ove priče? Tko će snositi sankcije – tko će „pobijediti“, a tko „izgubiti“? Za sada su gubitnici samo građani Slatine.
Tvrtka Ersa je opravdano, krivnjom naručitelja, raskinula ugovor i mi smo uvjereni da nikakve posljedice za našu tvrtku dalje neće biti. Zbog skrivljenog ponašanje Komrada kao naručitelja, prema ugovoru imamo pravo na nadoknadu štete i svih ostalih troškova. U kojem će to smjeru ići, hoće li nam oni dobrovoljno platiti taj iznos štete – to ćemo tek vidjeti jer to u ovom trenutku ne možemo predvidjeti.
Što je s Vašim zaposlenicima iz Turske? Jesu li oni otputovali nazad, je li netko ostao u Slatini?
Nekoliko dana nakon raskida ugovora smo, na njihovo veliko razočaranje, 50-ak ljudi poslali nazad kući. Ostali dio radnika smo ostavili u Slatini i čekamo upute nadzornog inženjera da konzerviramo radove, da očistimo gradilište i da pripremimo sve kako bi Komrad kao naručitelj u nekoj kasnijoj fazi mogao nastaviti izvođenje radova s nekim drugim izvođačem. Bez obzira na to što smo mi raskinuli ovaj ugovor, nama je cilj da iza sebe ostavimo sve uredno, da predamo svu dokumentaciju i testove kvalitete tako da Komrad sa što manje problema može završiti ovaj projekt.
Još jednom se zahvaljujem svim građanima Slatine na gostoprimstvu, što su bili vrlo ljubazni prema našim djelatnicima. Žao mi je što je došlo do ove situacije, ali uvjereni smo da će naručitelj nakon ovog raskida ugovora ići u fazu javne nabave, da će pronaći novog izvođača i da će u interesu Slatinčana što prije završiti ovaj projekt. Međutim, nadam se i da će izvući pouku iz ovog iskustva s nama, da će postati bolje organizirani i pripremljeni za ono što ih čeka.
(Sponzorirana objava)
(Tekst: Nikolina Mažar/Foto: Mihaela Feldi)